zbieraniewymagan

5x why

Posted by admin

Wstęp

Kiedyś napisałem jeden post dotyczący rodzajów analityków i tam pod niebiosa wychwalałem analityków którzy cechowali się tym że zamiast przeklepywać to co sobie wyobraża interesariusz to starają się znaleźć cel biznesowy aby wiedzieć co dana osoba chce osiągnąć danym rozwiązaniem.
Takie podejście pozwala często na odkrycie tego że dane rozwiązanie da się zrobić łatwiej lub szybciej lub taniej albo jeszcze może się okazać że takie rozwiązanie już mamy(i wtedy będzie najtaniej).

Gorąco polecam przeczytać ten post w którym mam cichą nadzieję zarażę cię tą ideą która w moim szczerym przekonaniu jest słuszna.

Ale dlaczego wspominam we wstępie o innym wpisie? Łatwo się można domyślić że najzwyczajniej w świecie temat jest powiązany. A jest dlatego że technika przedstawiona w temacie pozwala odkrywać potrzeby, własne ale i innych.

Opis techniki

Na czym ona dokładnie polega? Jak sama nazwa wskazuje chodzi w niej o to że zadajemy sobie do każdego celu lub problemu pytanie dlaczego aż dojdziemy do sedna sprawy. Podobno statystycznie za piątym razem najczęściej dochodzimy do sedna sprawy i dlatego ta metoda nazywa się 5xWhy

Przykład

Nie będę się tutaj wysilać w wymyślanie przykładów. Podamy sobie najprostszy przykład z wikipedii:

  • Pytanie 1: Dlaczego wyrzuca Pan trociny na podłogę?
    • Odpowiedź pracownika: Ponieważ podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu.
  • Pytanie 2: Dlaczego podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu?
    • Odpowiedź pracownika: Jest na niej olej.
  • Pytanie 3: Dlaczego jest na niej olej?
    • Odpowiedź pracownika: Maszyna przecieka.
  • Pytanie 4: Dlaczego maszyna przecieka?
    • Odpowiedź pracownika: Olej spływa przez złączkę.
  • Pytanie 5: Dlaczego tak się dzieje?
    • Odpowiedź pracownika: Ponieważ osłonka złączki się zużyła[3].

W opisanym przykładzie przyczyną problemu jest więc zły stan urządzeń oraz brak przeglądów prewencyjnych uwzględniających kontrolę stanu zaworów.

Zastosowanie w pracy

 Jak się ona ma do pracy analityka biznesowego IT? No ma się tak że możemy:
– Sami postawić się w roli użytkownika,
– Możemy przerobić tą technikę z interesariuszem aby poznać przyczynę problemu.

 Szybkie rady dla tych którzy chcą to przetestować a robią to pierwszy raz:
 -Zapisuj problem lub potrzebę na kartce lub tablicy. Często jak robimy to z głowy to możemy się zgubić.
– Czasami na problem mamy kilka odpowiedzi. Wtedy wybieramy tą źródłową i najbardziej jednoznazną przyczynę.
– Na koniec sprawdź czy odpowiedź która jest na końcu jest logicznie powiązana z powodem dla którego zadałeś pierwsze pytanie.

Zakończenie

I to tyle. Gorąco polecam stosować. I zapraszam do kolejnych wpisów. Jeśli uważasz że coś pominąłem lub powinienem poprawić to napisz proszę w komentarzu. Bardzo chętnie zaktualizuję wpis. Do następnego!

Chcesz zostać Analitykiem IT? Kliknij w baner poniżej

DARMOWA checklista jakości wymagań!

Zapisz się na listę mailową a dam Ci za darmo checklistę jakości wymagań biznesowych.

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od analizowac.pl newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.