wspolpracazinnymi

Warsztaty wymagań w pigułce

Posted by admin

Wstęp

Jedna z najczęsciej spotykanych technik którą każdy wymienia na rozmowach kwalifikacyjnych to warsztaty wymagań, ich prowadzenie itd.

Jednak czy każdy z nas wie o co w nich chodzi i po co są one przeprowadzane?

Jak zapytamy kogokolwiek jak przeprowadzić warsztat wymagań to usłyszymy tylko jedną rzecz. Będzie ona brzmiała mniej więcej w taki sposób:

„Warsztaty wymagań to zebranie interesariuszy do kupy w jednym miejscu i odpytywanie ich z tego jak dane wymaganie ma wyglądać”

Jednak wg. dobrych praktyk warsztaty wymagań to spotkanie kluczowych interesariuszy podczas których to ONI pracują nad stworzeniem i doprecyzowaniem określonych rezultatów. Rola analityka przeważnie ogranicza się do tego że on moderuje prace wykonywane podczas warsztatów wymagań.

Do warsztatów przygotowuje się każdy uczestnik. Nie tylko analityk, uczestnicy warsztatów też powinni być przygotowani do warsztatów we własnym zakresie. Jakiekolwiek decyzję dotyczące wymagań są podejmowane w grupie zgodnie z kryteriami oceny.

Każdy dobry warsztat składa się z kilku istotnych elementów. Takich jak:

  • Cel
  • Agenda
  • Uczestnicy
  • Role w warsztacie
  • Podsumowanie

  1. CEL

Każda rzecz wykonywana przez nas w życiu powinna mieć cel. Tak samo jest w przypadku warsztatów wymagań. Każdy warsztat powinien mieć cel który chcemy osiągnąć wykonując dane spotkanie.

Cel powinien być jasno zakomunikowany do wszystkich zainteresowanych. Najlepiej jakbyśmy zakomunikowali ten cel zgodnie z regułą SMART.

Dodatkowo CEL powinien być jasno przedstawiony na początku warsztatów. Najlepiej jest go jeszcze zaprezentować w miejscu widocznym dla każdego uczestnika warsztatów przez cały czas trwania warsztatów.

2. Uczestnicy

Kluczowe w warsztatach jest zaproszenie na warsztat odpowiednich ludzi.  Dlatego zanim zaprosimy kogokolwiek na warsztaty, dokonajmy odpowiedniej analizy interesariuszy.

3. Role

W warsztatach biorą udział ludzie którzy mają do spełnienia określone role. Te role to:

  • Moderator

Przeważnie analityk, kierownik projektu lub osoba z dep. HR wykwalifikowana w zarządzaniu grupa.  Odpowiada ona za to żeby spotkanie przebiegało zgodnie z agendą i z celem.

  • Niezależny ekspert

Osoba wspierająca wykwalifikowaną wiedzą. Oczywiście nie warto jest trzymać taką osobę przez całe warsztaty ale warto ją poinformować że będą one przeprowadzone z prośbą o chwilowe zaproszenie w celu zadania kilku ważnych pytań.

  • Sponsor

Osoba na wyższym stanowisku nadająca powagi warsztatom. Taka osoba pomaga w zaangażowaniu uczestników z innych działów w przeprowadzeniu takich warsztatów.

  • Obserwator

Osoba młodsza stażem lub uczestnicząca w późniejszych fazach projektu(np. tester). Ma za zadanie zapoznać się z projektem.

  • Rejestrujący

Osoba zapisująca wyniki

4. Przygotowanie

Aby warsztaty były skuteczne i efektywne warto jest się do nich dobrze przygotować. Dlatego dobrym sposobem jest przygotowanie wcześniej odpowiednich zadań dla grup. Przygotowanie odpowiednich materiałów pomocniczych które ułatwią moderowanie pracami które trwają podczas warsztatów.

5. Podsumowanie

Każdy warsztat powinien zawierać podsumowanie wykonanych prac. Zwróćmy uwagę na to co zostało przygotowane. Podsumowanie powinno trafić do każdego uczestnika. Dzięki takiemu rozwiązniu każdy będzie mógł jeszcze wyprostować to co powiedział lub dopowiedzieć coś co nie zostało zapisane lub odpowiednio przekazane.

Podsumowanie powinno odbyć się na koniec warsztatów. Na pewno powinien je zobaczyć sponsor warsztatów. Podsumowanie utrwal i najlepiej roześlij do wszystkich uczestników(droga mailowa jest tutaj niezawodna).

Wydaje się że trochę tego jest i można się w tym pogubić. Jak to dobrze ogarnąć? Gorąco polecam stosowanie różnego rodzaju checklist(o których już pisałem post. Zapraszam 🙂 )

Chcesz zostać Analitykiem IT? Kliknij w baner poniżej

DARMOWA checklista jakości wymagań!

Zapisz się na listę mailową a dam Ci za darmo checklistę jakości wymagań biznesowych.

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od analizowac.pl newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.