pracaanalityka

Uzasadnienie biznesowe

Posted by admin

Uzasadnienie biznesowe czyli pytanie każdego dobrego programisty do wymagania biznesowego którego nie do końca rozumie(no chyba ze programista jest bezmózgim klepaczem który programuje bez myślenia o tym czy to co robi ma jakikolwiek sens tylko ma to być zgodne ze specyfikacją)

Uzasadnienie biznesowe czyli dokument który jest przygotowywany przed decyzją czy wykonujemy jakąś zmianę czy nie. Przeważnie taki dokumencik przygotowujemy dla zarządu aby przyznali nam budżet na realizację zmian.

Czy to uzasadnienie biznesowe to jedno i to samo? W większości przypadków tak. O tłumaczeniu programiscie o co tu chodzi i kto kim jest można napisać osobny post. Nawet mamy różne techniki które dobrze tłumaczą co kto może robić(np. model dziedziny)!

Przejdźmy zatem do drugiego uzasadnienia biznesowego. W większości przypadków jakie mamy to uzasadnienie biznesowe przedstawimy w postaci formalnego dokumentu. Mamy szereg różnych praktyk. Każda organizacja ma swój szablon w który podpowiada nam co dane uzasadnienie biznesowe powinno zawierać. Ja poposiłkuję się BABOK 3.0.

Wg. BABOK Uzasadnienie biznesowe (Business case) jest używane aby:

– zdefiniować potrzebę biznesową,
– pokazać oczekiwane rozwiązania które zaspokoją potrzebę biznesową,
– pokazać założenia, ograniczenia organizacji, ryzyka związane ze zmianą,
– przedstawić koszty, 
– zarekomendować rozwiązanie.

Czyli w takim dokumencie piszemy jakie potrzeby kryją się za słowami przedstawicielami biznesu. Potem pokazujemy jakie mamy możliwe rozwiązania, oceniamy te rozwiązania i rekomendujemy rozwiązanie.

Co taka analiza daje osobom decyzyjnym?

Pokazuje jasno czy wykonywanie zmiany się opłaca oraz które rozwiązanie jest najlepsze.

Chcesz zostać Analitykiem IT? Kliknij w baner poniżej

DARMOWA checklista jakości wymagań!

Zapisz się na listę mailową a dam Ci za darmo checklistę jakości wymagań biznesowych.

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od analizowac.pl newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.