analizawymagan, pracaanalityka

Myślenie kreatywne

Posted by admin

Czas poruszyć kolejną składową którą powtarza się jednym tchem gdy porusza się temat myślenia analitycznego. Tą składową jest myślenie kreatywne.

Ale jak to myślenie kreatywne? Co to ma wspólnego z osobą która odpowiada za klepanie dokumentów?

Ano ma bardzo dużo. Bo na dobrą sprawę po co tworzy się oprogramowanie? Po to żeby rozwiązać jakiś problem, coś zautomatyzować lub wykorzystać jakąś okazję. Wszystko służy temu aby przynieść interesariuszom jakiś zysk z inwestycji.

Pojawia się więc sytuacja gdzie interesariusz potrzebuje rozwiązania dla jakiejś sytuacji. Analityk słuchając wszystkich czynników może zaproponować swoje rozwiązanie lub listę rozwiązań które dzięki myśleniu kreatywnemu może zaproponować. 

Ok, tylko od zawsze słyszałem że kreatywnośc to coś wrodzonego. Coś czego nie da się nabyć, nauczyć itd. No chyba ze weźmiemy odpowiednie wspomagacze  😉

Otóż nie

Kreatywność to mięsień. Mięsień który trzeba systematycznie trenować. Jak?
Prosto. Trzeba codziennie wypisywać co najmniej 10 pomysłów na dany temat? Jak nie masz pomysłów na tematy to piszesz 10 pomysłów na 10 pomysłów i już masz listę tematów.

Kolejny pomysł na listę rozwiązań to unikanie wąskiego kadrowania. 

Wąskie kadrowanie pojawia się w przypadku podejmowania decyzji, jak mamy coś wybierać. Polega to na tym że zawsze zawężamy się do dwóch opcji wyboru. Chcemy iść albo w lewo lub w prawo. I to jest właśnie ta pułapka. Wąskie kadrowanie sprawia że skupiamy się tylko na dostępnych rozwiązaniach i nie szukamy innych opcji. Jak tego unikać? Zadajemy sobie pytanie.

Jak jeszcze mozemy rozwiązać ten problem? Co jeszcze mozemy zrobić?
 Wtedy okazuje się że mamy kilka nowych pomysłow i kilka nowych rozwiązań. 

I to tyle jeśli chodzi o myślenie kreatywne.
Takie 2 proste metody sprawiają że nigdy nie znajdziesz sytuacji w której mozemy rozwiązać problem tylko w jeden sposób.

Chcesz zostać Analitykiem IT? Kliknij w baner poniżej

DARMOWA checklista jakości wymagań!

Zapisz się na listę mailową a dam Ci za darmo checklistę jakości wymagań biznesowych.

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od analizowac.pl newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.