wspolpracazinnymi

Jak dobrze zdefiniować cel biznesowy przy pomocy reguły SMART

Posted by admin

W każdym podręczniku analizy biznesowej, wszędzie gdzie zajrzymy jeśli chodzi o analizę wymagań to zauważymy jedną rzecz która pojawia się wszędzie. Tą rzeczą jest CEL BIZNESOWY.

Jeśli ten cel biznesowy jest taki ważny to fajnie byłoby wiedzieć jak ten cel określić żeby w jasny sposób wiedzieć co i jak i po co robimy. Na ratunek w takiej sytuacji pojawia nam się reguła SMART.

Reguła smart to koncepcja w jaki sposób definiować cele. Każda z liter wyrazu smart prezentuje cechę celu która musi być spełniona aby cel był dobrze opisany.

Cele wg. reguły SMART musi być:
– Specyfic w moim tłumaczeniu łatwy do zrozumienia
– Measureable – mierzalny
– Achievable – osiągalny
– Relevant – istotny
– Time-bound – określony w czasie

Przejdźmy przez te cechy po kolei.

Specyfic – Cel musi być przedstawiony w taki sposób żeby każda osoba mogła go zrozumieć. Dodatkowo cel musi być wyrażony w taki sposób żebyśmy wiedzieli co dokładnie chcemy osiągnąć. Bardzo dobrym przykładem jest zdefiniowanie celu zbyt ogólnikowo. Wielu z nas miało cele noworoczne. Jednym z nich było – zająć się nauką. W takim celu nie wiemy jaką naukę mamy na myśli. Nie wiemy jaki wynik chcemy osiągnąć a nawet nie wiemy po co mamy zająć się nauką.

Measureable – Cel musi być przedstawiony w taki sposób żebyśmy mogli zmierzyć jego realizację. Najlepszym przykładem jest tutaj sprzedaż. Celem niemierzalnym jest zwiększyć sprzedaż! A celem mierzalnym jest sprzedanie produktu X na kwotę 10tys zł.

Achievable – Jak cel jest nierealny do zrealizowania osoby odpowiedzialne za jego realizację są zdemotywowane. Cel zawsze musi być dostosowany do zasobów(bardzo nie lubie tego stwierdzenia ale inne mi nie przychodzi do głowy… ) które posiadamy. Nie możemy dać sobie celu zjedzenia słonia w 2 osoby bo nawet nie zaczniemy tego robić bo wiemy że nie damy rady.

Relevant – Osoby odpowiedzialne za realizację muszą wiedzieć po co to robią i jaki cel się za tym kryje. Dlatego tak istotnym jest pokazanie programistom celu biznesowego. Ważne jest żeby programista wiedział po co to robi. Nie chcemy dopuścić do sytuacji gdy programista powie.
 – Nie wiem. Tak było w dokumentacji to tak zrobiłem. Nie widze w tym sensu ale tak jest zrobione. 

Time-bound  – Cel musi być określony w czasie abyśmy mogli wiedzieć kiedy sprawdzić czy udało nam się go zrealizować.

Chcesz zostać Analitykiem IT? Kliknij w baner poniżej

DARMOWA checklista jakości wymagań!

Zapisz się na listę mailową a dam Ci za darmo checklistę jakości wymagań biznesowych.

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od analizowac.pl newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.