analizawymagan

Checklisty w pracy analityka

Posted by admin
 Co daje nam checklista?

 Zaczynając pracę jako analityk zawsze zastanawiałem się jak robić żeby było dobrze. Oczywiście czas który miałem na tzw. stażu mocno mi pomógł bo mogłem przyglądać się i pomagać innym i przez to się uczyć ale to nie było to samo.

Oczywiście pomogło tutaj google i spisy dobrych praktyk. Po tym jak pochłonąłem masę wiedzy na temat analizy pojawił się kolejny problem którym był nadmiar rzeczy do sprawdzania i robienia co prowadziło mnie do paraliżu w mojej pracy. 

Na samym początku postanowiłem że jak mam zjeść słonia to muszę to robić po kawałku i zaczynałem wdrażać wybrane przez siebie techniki. Pomogło mi to w pracy i koniec końców dzięki temu byłem lepszym analitykiem ale to nie było to. 

Jednak z tyły głowy ciągle miałem to że nie stosuje się do wszystkich dobrych praktyk i nie jest to idealne zastosowanie(wiem że to już jest błąd bo perfekcjonizm nie prowadzi do niczego dobrego, np. do paraliżu)

Na pomoc przyszedł mi wywiad(niestety już nie pamiętam który) w którym zostało poruszone to że piloci samolotowi mają w przypadku startu czy lądowania checklisty co mają kiedy i jak zrobić. 

W tym momencie w mojej głowie zadzwonił dzwonek który jasno podpowiedział mi w którym kierunku powinienem iść ze swoją pracą która pozwoli mi na bycie lepszym analitykiem.  

Na czym polega checklista?

 Checklista to lista kroków do wykonania jeden po drugim. Po wykonaniu kroku odhaczamy wykonanie zadania i dzięki temu możemy iść dalej. 

Dzięki checklistom:

  • zmniejsza ryzyko pominięcia ważnego kroku, 
  • w łatwy sposób mamy przedstawiony cały etap działania,
  • dyscyplinuje nas abyśmy wykonywali pracę jak należy,
  • pomaga w łatwy sposób wytłumaczyć złożoność procesu osobom trzecim

Narzędzia wspierające

Aby dobrze wykonywać checklistę należy też dobrze nimi zarządzać. W każdej pracy jako analityk mam kilka do kilkunastu projektów nad którymi działam jednocześnie. Dlatego muszę zawsze dobrze zarządzać swoimi checklistami. 

Najlepszy sposób to zrobienie checklist w odpowiednim oprogramowaniu. Zarządzanie nimi na kartkach czy w notatniku jest czasochłonne i nieoptymalne. 

Najlepszymi narzędziami są narzędzia tworzone na potrzeby metody Getting Things Done Davida Allena(Todoist, Nozbe, Trello) oraz narzędzia które są stworzone do notowania(One-note, Evenote, Google Keep)


SZKOLENIE "Czy zawód Analityk IT jest dla mnie?"

Zapisz się na listę mailową a prześlę za darmo szkolenie Czy zawód Analityk IT jest dla mnie? Co muszę umieć żeby być Analitykiem IT?