Analiza porównawcza to jedna z najciekawszych form w analizie biznesowej polega ona na tym aby zobaczyć jak robią to inni konkurenci na rynku. Analiza rynku może spowodować że nadejdą zmiany w naszej organizacji.
Rodzaje analizy porównawczej:
-wewnętrzna
Jest to rodzaj analizy stosowany w dużych organizacjach. Jeśli dana organizacja zawiera kilka zespołów które mają ten sam cel (np. sprzedaż) to często jest tak że kopiujemy dobre praktyki z leaderów na pozostałe zespołów. Jest to najskuteczniejsza analiza z racji że mamy pełny dostęp do swoich danych i mamy bardzo dobry dowód zasadności stosowania wybranych praktyk.
-konkurencyjna
Jest to rodzaj analizy który jest najtrudniejszy z racji że konkurenci rynku nie chcą dzielić się swoimi informacjami. Z drugiej strony jest to mało efektywny sposób analizy z racji że każdy z konkurentów stosuje rozwiązania rynkowe które mają zastosowanie w każdej innej organizacji. Największych „game changerów” trzeba szukać w innych branżach.
-funkcjonalna
Analiza funkcjonalna polega na znajdywaniu organizacji z innych branży i dzieleniu się z nimi informacjami. Z racji że organizacje nie rywalizują ze sobą to o wiele chętniej dzielą się informacjami. Oczywiście nie skopiujemy wszystkich rozwiązań lecz możemy spróbować porównywać analogiczne sektory organizacji.
Podchodząc do analizy porównawczej powinniśmy:
-wybrać obszary do analizowania
-zidentyfikować leaderów w danym obszarze
-Zidentyfikować luki pomiędzy procesami w porównywanych organizacjach
Sposoby dotarcia do lepszych organizacji:
-Ankiety,
-Spotkania na konferencjach,
-Zapytanie mailowe, telefoniczne.
Po wykonanej pracy przechodzimy do analizy informacji zwrotnej. Należy pamiętać o tym że organizacje niektóre organizacje mają niektóre procesy gorszej jakości niż u nas. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest przyjąć określone kryteria oceny które sprawią że jednoznacznie ocenimy który obszar jest do poprawy a który nie.
Przykładowe kryteria:
-czas wykonania poszczególnej czynności,
-koszt wykonania,
-wygoda wykonywania poszczególnej czynności dla pracownika.